Proteklo je nešto više od 90 godina kada je 23. ožujka 1923. godine iz Barbana prema Kopru, na adresu poštanskog službenika Carla Cosancicha, poslana ova neobično vrijedna kartolina. U početku me malo zbunjivala budući sam mislio da je s barbanske strane učinjen ovaj snimak Raške doline početkom dvadesetih godina minulog stoljeća. Onda mi se film odmotao do kraja shvativši da je fotograf bio na labinskoj strani nedaleko od Vlaške, gdje će se petnaestak godina kasnije izgraditi istoimena termoelektrana. U desnom dijelu razglednice je cesta Labin-Pula nadomak današnjeg mjesta Most Raša, koji u to vrijeme ne postoji. Pažljivo će oko zamijetiti most preko rijeke Raše i bijeli makadamski put koji vodi do Štalija i Trgeta. Mjesto Barban obilježio je pošiljatelj razglednice iz tog mjesta, naglasivši svoj prijatelju da se nalazi na nadmorskoj visini od 130 metara. Gradnja nove makadamske prometnice Labin-Pula započela je 1898. godine, dovršena je deset godina kasnije, kada je svečano otvorena 28. travnja 1908. godine. U isto je vrijeme premošćena i rijeka Raša, a dotle je Labin s Pulom bio povezan preko Pazina i Žminja. Kasnije dovršena prometnica Rijeka-Pula uz istočnu obalu Istre nazvana je Via Liburnia.
Ogromna vodena ploha, danas najvrjedniji dio snimka, dio je Krapanskog jezera, koji se proteže od današnje Raše do neuređenog toka i ušća rijeke Raše. Desetak godina kasnije, usporedo s isušivanjem Čepićkog jezera, ondašnjeg Lago d'Arsa, i melioracijom Raške doline, plitke močvarne površine će se isušiti i pretvoriti u plodna polja(ne obrađuju se, nažalost, posljednjih dvadesetak godina. Opsežnim i skupim radovima rukovodio je grof Giuseppe Lazzarini, prijatelj Ducea Mussolinija, a oni su bili prethodnica izgradnje modernog rudarskog grada Raša 1937. godine.
Razglednica je nastala svega nekoliko godina nakon aneksije Istre od strane Italije, što je vjerojatno bio jedan od glavnih razloga njenog krivog povezivanja s Barbanom. Nepreciznost je brzo uočena, pa je ispod teksta Barbana d'Istria utisnut pečat pravi naziv Valle d'Arsa.
saznaj više: www. mat-flacius.com
Nema komentara:
Objavi komentar