srijeda, 27. svibnja 2015.

USKOTRAČNA PRUGA ŠUMBER-PLOMIN PORAT

Uz ugljen Labinšćina je bila poznata i po velikim nalazištima boksita. Njegovo je vađenje bilo vrlo intenzivno u doba Italije između dva rata, a rad na posljednjim jamama, odnosno vanjskim otkopima završio je šezdesetih godina proteklog stoljeća.
Najviše boksita nalazilo se na području Vetve, odnosno od Svetog Martina do Šumbera, na kojim je otkopima bilo zaposleno dosta ljudi tog kraja, ukoliko su imali sreće.
Na ta vremena podsjeća popularna teleferika u Rapcu, odnosno žičara koja se protezala od sela Cere do novog modernog specijaliziranog utovarilišta na drugoj strani rabačke uvale.
Mnogim je, međutim, stanovnicima našeg kraja manje poznato da je u otprilike isto vrijeme kada i žičaru Labinšćina dobila i uskotračnu prugu za prijevoz te rude morskim putem. U otprilike u isto vrijeme kada i žičara 1925. godine izgrađena je spomenuta pruga Šumber-Plomin Porat u dužini od 15 kilometara. Njena polazna je točka bila u dijelu Šumbera zvanom Martinačić, a preko Stepčići dopirala je do svog odredišta u Plominskom zaljevu, na koje još podsjeća pristan
Nakon rata i mijenjanjem državnih granica te drugim pravcem plasmana boksita demontira se ne samo žičara,već i ta uskotračna pruga. Na nju podsjeća tek pokoja kartolina, a i sve je manje ljudi koji su na njoj radili ili je prolazila nedaleko od njihova doma. Ipak, nedaleko od Stepčići i danas se može u kamenom usjeku naći tragove nekadašnje trase pruge. Time su to vrijednije ove dvije male fotografije iz 1940. godine na kojima je zabilježen prijevoz vjerojatno neispravne lokomotive. Na poleđini jedne od njih je i datume te tekstualna poruka, ali ni uz najbolju volju ne mogu odgonetnuti u kojem dijelu Istre su nastali ti snimci. Uska vijugava cesta prolazi najvjerojatnije središnjom Istrom, a možda se u daljini nazire Draguć?


Nema komentara:

Objavi komentar